Deset problémů České pošty, které potvrdili sami pošťáci a pošťačky

Již několik měsíců běží kampaň Pošťák není pojišťovák, která upozorňuje na katastrofální pracovní podmínky na České poště. “V tomto státním podniku se postupem času stalo nejdůležitější to, aby si banka a pojišťovna prostřednictvím České pošty dostatečně vydělala. Kvalita doručování dopisů a balíků ustoupila do pozadí, o podmínkách pro zaměstnance pošty ani nemluvě,” říká zakladatelka kampaně Monika Horáková, která na webu www.postaknenipojistovak.cz shromažďuje již několik měsíců svědectví zaměstnanců pošty. Přečtěte si deset problémů, které sami pošťáci a pošťačky ve svých svědectvích potvrzují.

 

 

Problém č. 1: Nucený prodej bankovních a jiných produktů

Alfou a omegou všeho je prodej produktů. Těch pošta nabízí desítky. Pracovníci jsou neustále kontrolováni, kolik toho za daný den prodali. Také jsou tajně odposloucháváni, zda každého zákazníka osloví a něco mu nabídnou. Ale i když se zaměstnanci podaří něco prodat, stejně není pochválen. Protože když prodá los, tak je upozorněn na to, že neprodal sportku. Když se mu podaří prodat tiket sportky, zase je poukázáno na to, že neprodal telefonní kartu, vůni do auta, pero či dopisní papír apod. Ale úplně nejdůležitější je z pohledu nadřízených prodej bankovních produktů, různých účtů, kreditek, pojištění atd. Kvůli tomu po zaměstnancích šlapou nejvíce, vyhrožují snížením výplaty, pokud se jim tyto produkty nedaří prodávat. Takže někteří zaměstnanci si opravdu nějaký produkt raději koupí pro sebe, nebo někoho z rodiny, i když to nepotřebují, jen proto, aby měli klid. Někteří pak tento nátlak nedokáží dlouhodobě snášet a raději poštu opustí. Zdroj: http://www.postaknenipojistovak.cz/posta_svedectvi_21

 

Problém č. 2: Nesplnitelné plány

Zakládat fiktivně účty a jiné produkty jsem odmítala, proto i výhrůžky byly čím dál horší. Ostatní kolegyně zakládaly účty fiktivně, peníze se z účtů na účet přeposílaly, jen aby byl účet na určitou dobu aktivní. Jenže ani to nestačilo, když už se něco podařilo založit i někomu zvenčí, tak příští plán se opět o něco zvedl. Takže čím jste se víc snažili, tím se plán víc navyšoval, ať už v prodeji zboží nebo produktů. Zdroj: http://www.postaknenipojistovak.cz/posta_svedectvi_19

A když už jsou lidé zahnaní do kouta, navyšují si hypotéky, uzavírají účty na sebe a pak je zase v co nejbližší možné době ruší. Za každý se musí něco zaplatit a něco vložit. Takže i když to ti lidé co nejdřív zruší, tak o nějaké - i když nevelké - peníze stejně přijdou. Zdroj: http://www.postaknenipojistovak.cz/svedectvi_posta_17

 

Problém č. 3: Založit bankovní účet je pro poštu důležitější než doručit včas dopis

Několikrát mi bylo od lidí řečeno, že si radši dojdou do banky či pojišťovny a od ČP by mnohem víc uvítali spíš zlepšení kvality poštovních služeb, aby nemuseli kolikrát čekat na obyčejný balík i 14 dní. Vše se zachraňovalo prodejem losů a jiného sortimentu, což si z většiny ale každý, včetně mě, musel kupovat sám, aby mu nebylo vyhrožováno finančním postihem a výpovědí. Doslova se prý nic neděje, pokud se opozdí pošta, ale plán se musí bezpodmínečně splnit. A když se nestíhalo v práci, nutili zaměstnance prodávat i ve svém volném čase. Sousedům, kamarádům apod. Zdroj: http://www.postaknenipojistovak.cz/svedectvi_posta_15

 

Problém č. 4: Nabízet produkty se musí, i kdyby byla fronta až ven

Po těchto školeních jsem musel na přepážce nabízet produkty aliančních partnerů. Například: ,,Dobrý den, slyšela jste o tom, že máme právě tzv. Modré dny České pojišťovny?" Musel jsem to říkat i v případě, že byla plná hala zákazníků čekajících na vyzvednutí balíku či dopisu. Jeden pán mě kdysi označil za "pánské přirození” a ať dělám, co dělat mám. Jak? Nešlo to! Paní vedoucí mi dala podepsat (musel jsem podepsat) listinu, kde bylo uvedeno, že během následujících tří měsíců splním určité závazky vůči aliančním partnerům. Například 10 osobních účtů, 5 půjček, 4 životní pojištění, 3 stavební spoření atd. Zdroj: http://www.postaknenipojistovak.cz/svedectvi_posta_10

 

Problém č. 5: Psychické a fyzické vyčerpání z přesčasů a velkých rajónů

Pracovala jsem pro poštu necelé dva roky na pozici motorizovaného doručovatele. Nezvladatelný rozsah rajonu a neplacené přesčasové hodiny, které jsme měli zakázané psát do výkazu práce, byly na denním pořádku. Byla jsem pravidelně svědkyní toho, jak zaměstnanci chodili domů denně po dvanáctihodinových směnách psychicky a fyzicky úplně vyčerpaní. Zdroj: http://www.postaknenipojistovak.cz/posta_svedectvi_20

 

Problém č. 6: Pošťákem na vlastní nebezpečí

Služební auta jsou v naprosto nepřijatelném stavu, a to dokonce i co se týče brzd některých vozidel. Elektrika na každém druhém autě funguje také zřejmě podle nálady. Auta jsou samozřejmě bez klimatizace. Při nemožnosti stažení elektrických okének dosahovala teplota uvnitř auta dvojnásobných hodnot ve srovnání s venkovní, takže řidič se často ocital na hranici kolapsu. Ze strany České pošty opět totální nezájem. Vše zamluveno měsíčním paušálem na ochranné nápoje ve výši cca 40 Kč. To jen dokládá, jakým způsobem se vedení pošty ke svým zaměstnancům chová. Zdroj: http://www.postaknenipojistovak.cz/posta_svedectvi_20

 

Problém č. 7: Za letáky se ne vždy platí

První dny, ačkoliv jsem měla pracovní dobu od 7 do 15 hodin, jsem se domů dostávala v sedm večer. A samozřejmě po práci ještě doma skládat letáky. Všechno zadarmo. Myslela jsem, že je to pouze zajížděním motorizace a že se to časově srovná. Srovnalo. Alespoň někdy jsem se domů dostala ve čtyři hodiny, ke konci měsíce se mi párkrát povedlo jít z práce skutečně na konci pracovní doby. Věčné připomínky o rozsahu rajonu a přesčasových hodinách, všechno bylo zbytečné. Zdroj: http://www.postaknenipojistovak.cz/svedectvi_posta_15

 

Problém č. 8: Kdo se ozve, má problém

Čím víc jsem se začala ozývat, tím víc jsem padala v nelibost. Ozývala jsem se častěji a častěji. Ať už se to týkalo vyhrožování kvůli stávce, vyhrožování výpovědí nebo finančním postihem. A bez mého povšimnutí nezůstalo ani nařízení vedoucí o zákazu psaní přesčasů do pracovního výkazu. Tím, že si nenechám jednání ČP líbit, jsem se znelíbila nadobro. Předložili mi dohodu o ukončení pracovního poměru s tím, že když se mi nelíbí, že se chodí z práce pozdě a nemám placené přesčasy, tak můžu skončit ihned. Zdroj: http://www.postaknenipojistovak.cz/svedectvi_posta_15

 

Problém č. 9: Morálka stranou, banka potřebuje vydělávat

Protože jsem nechtěla zakládat sobě, své rodině a kamarádům účty, kontokorenty, spotřební účty, životní pojistky, nechtěla jsem nutit každé chudé bábince účet, tak jsem se stala pro poštu neužitečná, tak mi zrušili pracovní místo a propustili mě. Samozřejmě bylo moje místo hned po mém odchodu obsazeno někým jiným. O utrpení prožitém s vedením pošty bych mohla vykládat hodiny. Zdroj: http://www.postaknenipojistovak.cz/svedectvi_posta_02

Internetové bankovnictví musíme nabízet i seniorům. “Vždyť si přece můžete vše zařídit po internetu. A kdybyste skončil v nemocnici, rodina vám může spravovat účet přes internet!” Zdroj: http://www.postaknenipojistovak.cz/svedectvi_posta_17

 

Problém č. 10: Pošťáci a pošťačky se neorganizují a neprotestují

Management pošty se bojí, že by se pár pošťáků a pošťaček dalo dohromady a řekli si, že na sebe nemusí jako ovce nabalovat účty, a nejen to, mohli by se dohodnout, že nebudou nabízet vůbec nic. Zdroj: http://www.postaknenipojistovak.cz/svedectvi_posta_17

 

 

Na tomto webu budeme pravidelně zveřejňovat svědectví pošťaček a pošťáků, která odhalují, s jakými překážkami se zaměstnanci České pošty musí vyrovnávat. Není divu, že na listovní a balíkové služby už pak tolik času nezbývá.

Chcete-li přidat vaše svědectví, zasílejte je na adresu ceskaposta@zeleni.cz. Budete-li mít zájem, uveřejníme vzhledem k citlivosti informací vaše svědectví i anonymně.