Management je za fluktuaci rád, každý nový zaměstnanec si založí bankovní účet ERA

Nikdy dříve, když jsem ještě stála na druhé straně přepážky na pozici zákazníka, jsem si neuvědomila, jak náročná práce pracovníka přepážky je. Situace je o to těžší, že v současné době je zaměstnanců málo, takže na nějaké zacvičení není moc času. Nadřízení tlačí na to, aby si nový zaměstnanec co nejdříve sedl sám za přepážku a pracoval již zcela samostatně. Já osobně jsem se zacvičovala zhruba týden. Probíhalo to tak, že jsem byla přidělena ke kolegyni, která mě měla zaškolit. Čtyři dny jsem se dívala na kolegyni, jak pracuje. Vysvětlovala mi jednotlivé poštovní operace, které právě prováděla apod. Další tři dny jsem pod dohledem této kolegyně obsluhovala zákazníky sama. A po této době jsem již začala pracovat samostatně.

Je jasné, že jsem tehdy ještě spoustu věcí neznala, dodneška existují poštovní služby, u kterých si nejsem jistá, jak je provést. Naštěstí mám skvělé kolegy - pracovníky přepážek, kteří vždy ochotně poradí a pomůžou. Vlastně zadarmo a na úkor své práce a času dělají práci, kterou by měl dělat management. I když v současné době se v tomto ohledu možná blýská na lepší časy, jelikož byl spuštěn pilotní projekt tzv. zkušebních přepážek, kde budou zacvičováni nově příchozí zaměstnanci. V době mého nástupu však byl můj pocit spíše takový, že nadřízeným je v podstatě jedno, že začínáte samostatně pracovat na přepážce ještě v době, kdy spoustu věcí neumíte a neznáte. Jedním z důvodů je asi to, že máte hned od začátku hmotnou zodpovědnost. Každou chybu, kterou uděláte, si zaplatíte ze svého. Poštu jako takovou to nic nestojí. Takže se vlastně učíte za "pochodu" cestou pokus omyl.

Jak se také ukazuje, nikoho z vedení zas tak nezajímá, jak rychle a dobře se nový zaměstnanec ohledně poskytování poštovních služeb na přepážce zapracoval, jak se chová k zákazníkům, ale alfou a omegou všeho je prodej produktů. Těch pošta nabízí desítky. Pracovníci jsou neustále kontrolováni, kolik toho za daný den prodali. Také jsou tajně odposloucháváni, zda každého zákazníka osloví a něco mu nabídnou. Ale i když se zaměstnanci podaří něco prodat, stejně není pochválen. Protože když prodá los, tak je upozorněn na to, že neprodal sportku. Když se mu podaří prodat tiket sportky, zase je poukázáno na to, že neprodal telefonní kartu, vůni do auta, pero či dopisní papír apod. Ale úplně nejdůležitější je z pohledu nadřízených prodej bankovních produktů, různých účtů, kreditek, pojištění atd. Kvůli tomu po zaměstnancích šlapou nejvíce, vyhrožují snížením výplaty, pokud se jim tyto produkty nedaří prodávat. Takže někteří zaměstnanci si opravdu nějaký produkt raději koupí pro sebe, nebo někoho z rodiny, i když to nepotřebují, jen proto, aby měli klid. Někteří pak tento nátlak nedokáží dlouhodobě snášet a raději poštu opustí.

Já osobně se domnívám, že fluktuace lidí spíše než management trápí ty řadové pracovníky, kteří na poště zůstávají, jelikož mají kvůli nedostatku zaměstnanců delší a častější směny, každý měsíc mají přesčasové hodiny, které však do 10 hodin za měsíc nejsou propláceny. A také musí někoho nového neustále zacvičovat a radit mu.

Nikoho nezajímá, že tito zaměstnanci kromě své "pošťácké" práce, kvůli které by za přepážkou hlavně měli být a kvůli které na poštu lidé chodí, dělají za jeden, nijak velký, plat a bez nějakého odborného proškolení i obchodní zástupce celé řadě dalších firem. A to v podmínkách, které nejsou ideální. Nevím, jak na jiných pobočkách, ale na té naší je za přepážkami velmi špatné odvětrání. Nemáme nainstalovánu klimatizaci, takže je tam v letních měsících opravdu dusno a nedýchatelno. Hodně lidem se z toho dělá špatně, zvlášť když mají směnu, která trvá třeba deset hodin. Nadřízení o tom vědí, ale nikdo s tím nic nedělá. Nemají snahu ani zakoupit na vlastní náklady obyčejné větráky. Z toho je vidět, jaký je jejich skutečný zájem/nezájem o jejich vlastní zaměstnance, i když v propagačních materiálech říkají, jak jsou zaměstnanci přepážek a doručovatelé pro ně důležití, protože mají přímý kontakt s klienty, a tím tedy záleží hlavně na nich, jaký obraz si veřejnost o České poště utvoří.

Přitom ze svého okolí vím, že kolegové, kteří tuto práci vykonávají, ji dělají rádi, baví je a určitě by tolik lidí z tohoto zaměstnání neodcházelo, kdyby byl přístup managementu jiný, kdyby se soustředil více na podporu svých zaměstnanců, ne na jejich zbytečné "buzerování" a postihy, a kdyby se snažil inovovat, zkvalitnit a zrychlit služby, které veřejnost od České pošty čeká - tedy poštovní služby. Nedělat z poboček kiosky, kde se dá koupit vše, a ze svých zaměstnanců šašky, kteří jsou tím, že každému zákazníkovi něco nutí, lidem k smíchu nebo je litují. A prestiž České pošty a povolání pošťáka tak v očích veřejnosti klesá, což je škoda, protože dříve je lidé měli rádi. O tomto povolání psal s láskou i pan Karel Čapek.

(autorka je Straně zelených známa)

Na tomto webu budeme pravidelně zveřejňovat svědectví pošťaček a pošťáků, která odhalují, s jakými překážkami se zaměstnanci České pošty musí vyrovnávat. Není divu, že na listovní a balíkové služby už pak tolik času nezbývá.

Chcete-li přidat vaše svědectví, zasílejte je na adresu ceskaposta@zeleni.cz. Budete-li mít zájem, uveřejníme vzhledem k citlivosti informací vaše svědectví i anonymně.