I jako noční skladník jsem musel prodávat produkty

Pracoval jsem pět let v balíkovém depu jako pracovník vnitřní služby (česky: noční skladník). Práce spočívala v příjmu balíků z dálkové přepravy, kontrole jejich dat v počítači, roztřídění do jednotlivých doručovacích okrsků, fyzické uložení do určených boxů, kompletní inventuře skladu, vytištění seznamů zásilek a doručovacích dokladů pro doručovatele a předání zásilek doručovatelům. To vše v nočních hodinách, od 22:00 do 8:30 ráno.

číst dále

Deset problémů České pošty, které potvrdili sami pošťáci a pošťačky

Již několik měsíců běží kampaň Pošťák není pojišťovák, která upozorňuje na katastrofální pracovní podmínky na České poště. “V tomto státním podniku se postupem času stalo nejdůležitější to, aby si banka a pojišťovna prostřednictvím České pošty dostatečně vydělala. Kvalita doručování dopisů a balíků ustoupila do pozadí, o podmínkách pro zaměstnance pošty ani nemluvě,” říká zakladatelka kampaně Monika Horáková, která na webu www.postaknenipojistovak.cz shromažďuje již několik měsíců svědectví zaměstnanců pošty. Přečtěte si deset problémů, které sami pošťáci a pošťačky ve svých svědectvích potvrzují.

 

 

číst dále

Management je za fluktuaci rád, každý nový zaměstnanec si založí bankovní účet ERA

Nikdy dříve, když jsem ještě stála na druhé straně přepážky na pozici zákazníka, jsem si neuvědomila, jak náročná práce pracovníka přepážky je. Situace je o to těžší, že v současné době je zaměstnanců málo, takže na nějaké zacvičení není moc času. Nadřízení tlačí na to, aby si nový zaměstnanec co nejdříve sedl sám za přepážku a pracoval již zcela samostatně. Já osobně jsem se zacvičovala zhruba týden. Probíhalo to tak, že jsem byla přidělena ke kolegyni, která mě měla zaškolit. Čtyři dny jsem se dívala na kolegyni, jak pracuje. Vysvětlovala mi jednotlivé poštovní operace, které právě prováděla apod. Další tři dny jsem pod dohledem této kolegyně obsluhovala zákazníky sama. A po této době jsem již začala pracovat samostatně.

číst dále

Pošťácká auta byla v katastrofálním stavu. Přesčasy jsme měli zakázáno zapisovat.

Pracovala jsem pro poštu necelé dva roky na pozici motorizovaného doručovatele. Nezvladatelný rozsah rajonu a neplacené přesčasové hodiny, které jsme měli zakázané psát do výkazu práce, byly na denním pořádku. Byla jsem pravidelně svědkyní toho, jak zaměstnanci chodili domů denně po dvanáctihodinových směnách psychicky a fyzicky úplně vyčerpaní. Bezpečnost práce na naší pozici byla navíc téměř nulová.

číst dále

Kdo se vzepřel, toho přesunuli na poštu dál od jeho bydliště

Dlouho jsem přemýšlela, jestli mám vůbec psát o něčem z toho, co se na poštách děje. Nevěřím totiž, že se v dnešní době může něco změnit. Nechci ale ani přihlížet a nepokusit se alespoň o něco.

Vše, co jsem si na webu Pošťák není pojišťovák přečetla, je pravda, u nás na poště se děje to samé. Nátlak a rivalita je šílená. Byla jsem na poště, kde jsem se nemohla ani napít, protože jsem měla neustále fronty. Kolegyně to psychicky nezvládla a zkolabovala, já už byla taky úplně vyřízená. Domů jsem chodila naštvaná a šíleně unavená, na zákazníky jsem byla protivná, jenže nejhorší bylo, že jsem si vše uvědomovala a hrozně mi to vadilo. Kontrola k nám na nabízení produktů chodila stále častěji, protože při tolika klientech už jsme neměly sílu ani nabízet. Když už jsem se snažila nějaký produkt nabídnout, jen nás sjela, že to děláme špatně. Při takovém hlídání za zády jsem měla na konci směny většinou nějaké manko, které jsem musela samozřejmě zaplatit.

číst dále

Kolik jste prodala produktů? Jak můžete nevědět? Pojďte na hodinový pohovor!

Dělal jsem loňské léto brigádu na poště jako doručovatel v menším městě. Jednou za čas tam přijížděla vedoucí poštovního depa, aby místní doručovatele seřvala, že prodávají málo finančních produktů. Například přijela v sedm ráno a deset minut v kuse řvala, že naše dodejna prodává málo produktů a je šestá nejhorší v kraji. Pak začala jmenovitě vyvolávat a rozjíždět hejty ve stylu "Nováková! Kolik jste tento měsíc prodala produktů? Vy nevíte?! Jak můžete nevědět? To já se o výsledky své práce zajímám!"

číst dále

Management pošty se bojí, že se dáme dohromady a přestaneme produkty nabízet

Management pošty se bojí, že by se pár pošťáků a pošťaček dalo dohromady a řekli si, že na sebe nemusí jako ovce nabalovat účty, a nejen to, mohli by se dohodnout, že nebudou nabízet vůbec nic, počínaje třeba internetovým bankovnictvím nabízeným seniorům. (“Vždyť si přece můžete vše zařídit po internetu. A kdybyste skončil v nemocnici, rodina vám může spravovat účet přes internet!”)

číst dále

Když se vám to nelíbí, odejděte

Chtěla bych se s vámi podělit o příběh, který mi vyprávěla známá z jednoho menšího města, kde pracovala jako vedoucí pošty.

Ve výplatě měla jednu pohyblivou složku, která jí byla přiznána pouze tehdy, když uzavřela pět smluv na různé nepoštovní produkty.  Činila 6 000 Kč. Aby o tyto peníze nepřišla, platila za klienty 200 Kč poplatek, čímž sice přišla o tisíc korun, ale pět tisíc jí zůstalo.

číst dále

Čtyřhodinové přesčasy a doma pak ještě zadarmo skládat letáky

Nastoupila jsem na poštu jako motorizovaný doručovatel a těšila se na práci s lidmi. O tom, co všechno se na poště děje, jsem neměla při nástupu ani tušení, ostatně jako každý nastupující zaměstnanec.

První dny, ačkoliv jsem měla pracovní dobu od 7 do 15 hodin, jsem se domů dostávala v sedm večer. A samozřejmě po práci ještě doma skládat letáky. Všechno zadarmo. Myslela jsem, že je to pouze zajížděním motorizace a že se to časově srovná. Srovnalo. Alespoň někdy jsem se domů dostala ve čtyři hodiny, ke konci měsíce se mi párkrát povedlo jít z práce skutečně na konci pracovní doby. Věčné připomínky o rozsahu rajonu a přesčasových hodinách, všechno bylo zbytečné.

číst dále

Pošta jako “šmejdi light”?

Situace na poště by si zasloužila sociologickou studii. Ano, mzda je základ, ale pak jsou další faktory. Člověk si nemůže připadat v práci jako idiot. Pokud nám práce neumožňuje pocit realizace (teď vynechávám menšinu sadomaso) a pocit, že můžeme být "dobrými lidmi" a dělat službu tam, kde to lidi potřebují, ta práce se stává noční můrou. 

číst dále

Na tomto webu budeme pravidelně zveřejňovat svědectví pošťaček a pošťáků, která odhalují, s jakými překážkami se zaměstnanci České pošty musí vyrovnávat. Není divu, že na listovní a balíkové služby už pak tolik času nezbývá.

Chcete-li přidat vaše svědectví, zasílejte je na adresu ceskaposta@zeleni.cz. Budete-li mít zájem, uveřejníme vzhledem k citlivosti informací vaše svědectví i anonymně.